понеділок, 23 березня 2015 р.

ВПРОВАДЖЕННЯ ІКТ В УПРАВЛІНСЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ ТА НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ ПРОЦЕС ШКОЛИ

Гавриленко Наталія Анатоліївна, директор
Червонокостянтинівської ЗШ І-ІІІ ступенів
Петрівської районної ради

Останнім часом широкого застосування набули інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) – інформаційні технології з використанням комп’ютерів, комп’ютерних мереж та інших засобів зв’язку. Використання ІКТ забезпечує високу швидкість опрацювання даних, їх швидкий пошук, надійне зберігання і захист, доступ до джерел даних незалежно від місця їх розташування тощо.
Запровадження в навчально-виховний процеснашої школи інформаційно-комунікаційних технологій є вимогою часу. На сьогодні без використання інформаційно-комунікаційних засобів не можливо забезпечити рівний доступ до якісної освіти для всіх учнів.
З початком комп’ютеризації навчального закладу проводилася і підготовка вчителів. Оволодіння вчителями основами ІКТ здійснювалося: під час навчання в педагогічних навчальних закладах; під час курсів підвищення кваліфікації в Інститутах післядипломної педагогічної освіти; шляхом самоосвіти; шляхом проведення курсів окремими потужними міжнародними ІТ-корпораціями тощо.
Ми усвідомлюємо, що кожен учитель загальноосвітнього навчального закладу незалежно від рівня своєї кваліфікації повинен вміти орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного суспільства. А саме: створювати текстові документи, таблиці, малюнки, діаграми, презентації. Використовувати Інтернет-технології, локальні мережі, бази даних. Здійснювати анкетування, діагностування, тестування,пошук необхідної інформації в мережі Інтернет. Розробляти власні електронні продукти (розробки уроків, демонстраційних матеріалів). Поєднуватиготові електронні продукти (електронні підручники, енциклопедії, навчальні програми, демонстраційні програми і т. ін.) у своїй професійній діяльності. Тому послідовно плануємо свою управлінську діяльність для формування інформаційної компетентності педагога та школяра.
Суть інформаційних технологій полягає у збільшенні обсягу самостійної роботи – індивідуальної, групової, фронтальної, інформаційної насиченості навчального матеріалу. Тому використання ІТ сприяє розвитку в учителів та учнів інтересу до дослідницької діяльності та створенню умов для формування експериментальних і загальнонавчальних умінь, сформованості навичок культури праці дослідника на всіх етапах навчання, забезпеченню організації навчально-виховного процесу відповідно до програм та сучасних тенденцій розвитку школи.
Пріоритетними показниками впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в управлінську діяльність інавчально- виховний процес є:мотивація до запровадження ІКТ в управління ЗНЗ і педагогічну практику;інформованість про новітні інформаційно-педагогічні технології, знання новаторських методів роботи;зорієнтованість на власну творчість, спрямованість на експериментальну діяльність;готовність до подолання труднощів, пов’язаних зі змістом і організацією інформаційно-комунікаційних технологій;володіння практичними навичками освоєння вдосконалення інформаційно-комунікаційних технологій.
Модель використання ІКТ можна представити як сукупність таких складових: в управлінській діяльності: ведення й оформлення внутрішньошкільної документації; складання розкладу уроків; створення й використання бази даних учителів і учнів школи; моніторинг діяльності вчителів; оперативне управління навчальним закладом шляхом інтерактивних телеконференцій, віртуальних нарад, передачі термінової інформації тощо; пошук і збір інформації за допомогою Інтернету; використання електронної пошти; налагодження творчих зв’язків з іншими навчальними закладами, у тому числі й за кордоном; психологічне тестування працівників школи і дітей.
У навчальній діяльності: обов’язкове вивчення інформаційних технологій; використання навчальних програм з усіх предметів; комп’ютерне тестування й контроль знань; користування каталогами й замовлення книг у публічних бібліотеках через мережу Інтернет; використання учнями матеріалів, опублікованих в Інтернеті, для підготовки доповідей і рефератів; видання методичних розробок, шкільних збірників, газет; користування електронними текстами художніх творів; використання електронних енциклопедій, довідників тощо.
Напрями впровадження ІКТ


Основними формами впровадження інформаційно-комунікаційних технологій є:
1. Створення медіацентру, діяльність якого полягає в: технічному забезпеченні проведення уроків із використанням інформаційних технологій; організації позаурочної діяльності учнів (створення презентацій і проектів, гурткова робота); організації самостійної роботи педагогів (самоосвіта, робота з інформаційними ресурсами); наданні різних інформаційних послуг (сканування, друк); технічному забезпеченні роботи в мережі Інтернет; наданні консультацій із питань інформаційних технологій.
2. Організація роботи творчої групи вчителів, основними завданнями якої є: визначення можливостей, які надають інформаційні технології щодо вдосконалення викладання навчальних предметів; систематизація наявних ППЗ, розробка методичних указівок щодо їх використання в навчально-виховному процесі; створення електронних бібліотек; розробка дидактичних і методичних матеріалів із навчальних предметів; визначення шляхів створення й поповнення медіатек; визначення можливостей і підходів до подальшого застосування інформаційних технологій, комп’ютерних програм, що були подані на апробацію, організація апробації нових ППЗ; створення й супровід анотованого списку Інтернет-ресурсів.
3. Налагодження роботи інформаційно-аналітичногоцентруз: інформаційно-аналітичного й довідково-статистичного забезпечення школи; створення медіатеки методичного досвіду педагогічних працівників; пропаганди досягнень учнів і вчителів школи, систематизації нормативно-правової документації закладу; представлення роботи школи в діаграмах, схемах, таблицях; розробки й створення банків педагогічної інформації, збору й одержання постійної необхідної інформації, яка об’єктивно відображає дійсний стан справ у школі, що є важливою умовою вдосконалення навчально-виховного процесу й управління; висвітлення результатів проведення педагогічного моніторингу.
Модель упровадження ІКТ в управлінську діяльність


Модель використання ІКТ



Інформаційний аспект подається за допомогою як друкованих, так і електронних технологій. Передбачається застосування таких засобів, як електронні підручники та навчальні посібники, автоматизовані освітні системи, електронні енциклопедії, довідники, відео конференції, лекції, мости… Надзвичайно потужним засобом виступають Інтернет технології: електронна пошта,www (усесвітня павутина), пошук інформації, чат-обміни, конференції, інтерактивні дискусії. В останній час значного поширення набувають Інтернет-олімпіади та заочні дистанційні конкурси. Поряд з Інтернет-технологіями, які розвиваються на комерційних засадах, в освіті не варто нехтувати й волонтерськими, або некомерційними мережами, такими, як Фідонет чи регіональні Інтранет-мережі.
Електронні засоби навчального призначення розроблені згідно з такими дидактичними принципами:
·                        інтегрованості – одну й ту саму наочність можна використовувати з різним цільовим призначенням;
·                        конструктивності – забезпечується аналізом комп’ютерних зображень реальних предметів, перенесення їх властивостей на відповідні їм моделі;
·                        інтерактивності – це насамперед використання сучасних методичних технологій проведення уроків (лекція з ілюстраціями, групова, парна, індивідуальні форми організації навчання, семінарське заняття тощо), підтримка активних методів навчання (проведення навчальних досліджень, моделювання й конструювання об’єктів, логічна організація невеликих фрагментів навчального матеріалу тощо);
·                        візуалізації – забезпечується розробленими моделями (програмами з геометрії, фізики, астрономії, алгебри, хімії, біології, природознавства).
Програмно-педагогічні засоби розраховані для підтримки кожного етапу уроку й можуть бути використані вчителем вибірково.

Інформаційні технології спрямовані на розвиток особистостей педагога і школяра; позитивно впливають на всі компоненти навчання: його мету, зміст, методи, засоби й організаційні форми, що дозволяє вирішувати складні й актуальні завдання щодо забезпечення розвитку інтелектуального, творчого потенціалу, аналітичного мислення й самостійності учасників навчально-виховного процесу.
Література
1.     Г. Беженар. Нові інформаційні технології у навчальному процесі сучасної  школи. -  ж. «Д. Ш.» № 37., 2010.
2.     О. Желюк. Інформаційні технології в освітній діяльності. – ж. «Д. Ш.» № 44, 2008, с. 4 – 9.
3. Н. Васильченко. Методика визначення готовності педагогічного колективу до        впровадження освітніх інновацій. – ж. «Завуч» № 13, 2005.



3 коментарі:

  1. Бути обізнаним інформаційно - це вимога часу, це необхідність, яку треба прийняти і навчатися. Кожен вчитель - це взірець для учня, тому уміння користуватися сучасними інформаційними джерелами допомагає підняти рівень вчителя на новий щабель, досягти певної довіри та рівня комунікабельності у спілкуванні з дітьми.
    Успіхів всім і натхнення!

    ВідповістиВидалити
  2. Виважений сучасний погляд на застосування ІКТ (незалежно від кваліфікації, як один із факторів розвитку самого вчителя в умовах сьогодення). Доступно промотивовано застосування ІКТ на уроках. Чітко прослідковується ланцюжок застосування ІКТ в управлінській діяльності та у роботі педагогічного колективу.

    ВідповістиВидалити
  3. Мотивація - важливий важіль щодо оволодіння ІКТ, а Наталія Анатоліївна досить вміло мотивує свій колектив оволодівати та використовувати у своїй роботі різномантні технології. Успіхів вам в досягненні нових висот!

    ВідповістиВидалити