Гавриленко Наталія
Анатоліївна, директор
Червонокостянтинівської
ЗШ І-ІІІ ступенів
Петрівської районної ради
Останнім часом широкого
застосування набули інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) – інформаційні
технології з використанням комп’ютерів, комп’ютерних мереж та інших засобів
зв’язку. Використання ІКТ забезпечує високу швидкість опрацювання даних, їх
швидкий пошук, надійне зберігання і захист, доступ до джерел даних незалежно
від місця їх розташування тощо.
Запровадження в
навчально-виховний процеснашої школи інформаційно-комунікаційних технологій є
вимогою часу. На сьогодні без використання інформаційно-комунікаційних засобів
не можливо забезпечити рівний доступ до якісної освіти для всіх учнів.
З початком комп’ютеризації
навчального закладу проводилася і підготовка вчителів. Оволодіння вчителями
основами ІКТ здійснювалося: під час навчання в педагогічних навчальних
закладах; під час курсів підвищення кваліфікації в Інститутах післядипломної
педагогічної освіти; шляхом самоосвіти; шляхом проведення курсів окремими
потужними міжнародними ІТ-корпораціями тощо.
Ми усвідомлюємо, що кожен учитель
загальноосвітнього навчального закладу незалежно від рівня своєї кваліфікації
повинен вміти орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та
оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного
високотехнологічного суспільства. А саме: створювати текстові документи,
таблиці, малюнки, діаграми, презентації. Використовувати Інтернет-технології,
локальні мережі, бази даних. Здійснювати анкетування, діагностування,
тестування,пошук необхідної інформації в мережі Інтернет. Розробляти власні
електронні продукти (розробки уроків, демонстраційних матеріалів). Поєднуватиготові
електронні продукти (електронні підручники, енциклопедії, навчальні програми,
демонстраційні програми і т. ін.) у своїй професійній діяльності. Тому
послідовно плануємо свою управлінську діяльність для формування інформаційної
компетентності педагога та школяра.
Суть інформаційних технологій
полягає у збільшенні обсягу самостійної роботи – індивідуальної, групової,
фронтальної, інформаційної насиченості навчального матеріалу. Тому використання
ІТ сприяє розвитку в учителів та учнів інтересу до дослідницької діяльності та
створенню умов для формування експериментальних і загальнонавчальних умінь,
сформованості навичок культури праці дослідника на всіх етапах навчання,
забезпеченню організації навчально-виховного процесу відповідно до програм та
сучасних тенденцій розвитку школи.
Пріоритетними показниками
впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в управлінську діяльність
інавчально- виховний процес є:мотивація до запровадження ІКТ в управління ЗНЗ і
педагогічну практику;інформованість про новітні інформаційно-педагогічні
технології, знання новаторських методів роботи;зорієнтованість на власну
творчість, спрямованість на експериментальну діяльність;готовність до подолання
труднощів, пов’язаних зі змістом і організацією інформаційно-комунікаційних
технологій;володіння практичними навичками освоєння вдосконалення
інформаційно-комунікаційних технологій.
Модель використання ІКТ можна
представити як сукупність таких складових: в управлінській діяльності: ведення
й оформлення внутрішньошкільної документації; складання розкладу уроків;
створення й використання бази даних учителів і учнів школи; моніторинг
діяльності вчителів; оперативне управління навчальним закладом шляхом
інтерактивних телеконференцій, віртуальних нарад, передачі термінової
інформації тощо; пошук і збір інформації за допомогою Інтернету; використання
електронної пошти; налагодження творчих зв’язків з іншими навчальними
закладами, у тому числі й за кордоном; психологічне тестування працівників
школи і дітей.
У навчальній діяльності:
обов’язкове вивчення інформаційних технологій; використання навчальних програм
з усіх предметів; комп’ютерне тестування й контроль знань; користування
каталогами й замовлення книг у публічних бібліотеках через мережу Інтернет;
використання учнями матеріалів, опублікованих в Інтернеті, для підготовки
доповідей і рефератів; видання методичних розробок, шкільних збірників, газет;
користування електронними текстами художніх творів; використання електронних
енциклопедій, довідників тощо.
Напрями впровадження ІКТ
Основними формами впровадження
інформаційно-комунікаційних технологій є:
1. Створення медіацентру,
діяльність якого полягає в: технічному забезпеченні проведення уроків із
використанням інформаційних технологій; організації позаурочної діяльності
учнів (створення презентацій і проектів, гурткова робота); організації
самостійної роботи педагогів (самоосвіта, робота з інформаційними ресурсами);
наданні різних інформаційних послуг (сканування, друк); технічному забезпеченні
роботи в мережі Інтернет; наданні консультацій із питань інформаційних
технологій.
2. Організація роботи творчої
групи вчителів, основними завданнями якої є: визначення можливостей, які
надають інформаційні технології щодо вдосконалення викладання навчальних
предметів; систематизація наявних ППЗ, розробка методичних указівок щодо їх
використання в навчально-виховному процесі; створення електронних бібліотек;
розробка дидактичних і методичних матеріалів із навчальних предметів;
визначення шляхів створення й поповнення медіатек; визначення можливостей і
підходів до подальшого застосування інформаційних технологій, комп’ютерних
програм, що були подані на апробацію, організація апробації нових ППЗ;
створення й супровід анотованого списку Інтернет-ресурсів.
3. Налагодження роботи
інформаційно-аналітичногоцентруз: інформаційно-аналітичного й
довідково-статистичного забезпечення школи; створення медіатеки методичного
досвіду педагогічних працівників; пропаганди досягнень учнів і вчителів школи,
систематизації нормативно-правової документації закладу; представлення роботи
школи в діаграмах, схемах, таблицях; розробки й створення банків педагогічної
інформації, збору й одержання постійної необхідної інформації, яка об’єктивно
відображає дійсний стан справ у школі, що є важливою умовою вдосконалення
навчально-виховного процесу й управління; висвітлення результатів проведення
педагогічного моніторингу.
Модель упровадження ІКТ в
управлінську діяльність
Модель використання ІКТ
Інформаційний аспект
подається за допомогою як друкованих, так і електронних технологій.
Передбачається застосування таких засобів, як електронні підручники та
навчальні посібники, автоматизовані освітні системи, електронні енциклопедії,
довідники, відео конференції, лекції, мости… Надзвичайно потужним засобом
виступають Інтернет технології: електронна пошта,www (усесвітня павутина), пошук
інформації, чат-обміни, конференції, інтерактивні дискусії. В останній час
значного поширення набувають Інтернет-олімпіади та заочні дистанційні конкурси.
Поряд з Інтернет-технологіями, які розвиваються на комерційних засадах, в
освіті не варто нехтувати й волонтерськими, або некомерційними мережами,
такими, як Фідонет чи регіональні Інтранет-мережі.
Електронні засоби
навчального призначення розроблені згідно з такими дидактичними принципами:
·
інтегрованості – одну й ту саму наочність можна
використовувати з різним цільовим призначенням;
·
конструктивності – забезпечується аналізом комп’ютерних
зображень реальних предметів, перенесення їх властивостей на відповідні їм
моделі;
·
інтерактивності – це насамперед використання сучасних методичних
технологій проведення уроків (лекція з ілюстраціями, групова, парна,
індивідуальні форми організації навчання, семінарське заняття тощо), підтримка
активних методів навчання (проведення навчальних досліджень, моделювання й
конструювання об’єктів, логічна організація невеликих фрагментів навчального
матеріалу тощо);
·
візуалізації – забезпечується розробленими моделями
(програмами з геометрії, фізики, астрономії, алгебри, хімії, біології,
природознавства).
Програмно-педагогічні
засоби розраховані для підтримки кожного етапу уроку й можуть бути використані
вчителем вибірково.
Інформаційні технології
спрямовані на розвиток особистостей педагога і школяра; позитивно впливають на
всі компоненти навчання: його мету, зміст, методи, засоби й організаційні
форми, що дозволяє вирішувати складні й актуальні завдання щодо забезпечення розвитку
інтелектуального, творчого потенціалу, аналітичного мислення й самостійності
учасників навчально-виховного процесу.
Література
1.
Г. Беженар. Нові інформаційні технології у навчальному
процесі сучасної школи. - ж. «Д. Ш.» № 37., 2010.
2.
О. Желюк. Інформаційні технології в освітній діяльності.
– ж. «Д. Ш.» № 44, 2008, с. 4 – 9.
3. Н. Васильченко. Методика
визначення готовності педагогічного колективу до впровадження освітніх інновацій. – ж.
«Завуч» № 13, 2005.
Бути обізнаним інформаційно - це вимога часу, це необхідність, яку треба прийняти і навчатися. Кожен вчитель - це взірець для учня, тому уміння користуватися сучасними інформаційними джерелами допомагає підняти рівень вчителя на новий щабель, досягти певної довіри та рівня комунікабельності у спілкуванні з дітьми.
ВідповістиВидалитиУспіхів всім і натхнення!
Виважений сучасний погляд на застосування ІКТ (незалежно від кваліфікації, як один із факторів розвитку самого вчителя в умовах сьогодення). Доступно промотивовано застосування ІКТ на уроках. Чітко прослідковується ланцюжок застосування ІКТ в управлінській діяльності та у роботі педагогічного колективу.
ВідповістиВидалитиМотивація - важливий важіль щодо оволодіння ІКТ, а Наталія Анатоліївна досить вміло мотивує свій колектив оволодівати та використовувати у своїй роботі різномантні технології. Успіхів вам в досягненні нових висот!
ВідповістиВидалити