понеділок, 23 березня 2015 р.


ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ – ФАКТОР ФОРМУВАННЯ ШКОЛИ МАЙБУТНЬОГО
Катрук І.М., заступник директора
 з навчально-виховної роботи
Червонокостянтинівської ЗШ І-ІІІ ступенів
          Сьогодні інформаційні технології стали невід’ємною частиною сучасного світу, вони значною мірою визначають подальший економічний та суспільний розвиток людства. У цих умовах революційних змін вимагає й система навчання. Нині якісне викладання дисциплін не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають комп’ютерні технології та Інтернет. Адже вони дають змогу вчителю краще подати матеріал, зробити його більш цікавим, швидко перевірити знання учнів та підвищити їхній інтерес до навчання. 
        Вчитель має можливість отримувати найостаннішу інформацію, активно спілкуватися з колегами, учнями та батьками. Завдяки цьому підвищується авторитет вчителя, він дійсно може бути носієм культури, знань, усього передового.
У зв’язку з цим, на думку педагогічного колективу нашої школи, особливої актуальності набувають завдання, направлені на підготовку учнів до повноцінного життя в інформаційному суспільстві:
* формування вмінь і навичок критичного мислення в умовах роботи з великими обсягами інформації, здійснювати вибір і нести за нього відповідальність;
* формування навичок самостійної роботи з навчальним матеріалом із використанням інформаційно-комунікаційних технологій;
* розвиток уміння знаходити й інтерпретувати зв’язки  між знаннями та явищами реального життя, в яких ці знання можуть бути застосовані; здібностей розв’язувати нестандартні задачі, використовуючи набуті знання, вміння і навички;
* розвиток комунікабельності, що передбачає врахування різних точок зору, вміння аналізувати їх; навичок публічних виступів, участі в дискусії; уміння встановлювати й підтримувати контакти, співробітничати та працювати в команді.
Одним із найбільших перспективних варіантів розв’язання цих завдань є формування єдиного інформаційно-освітнього простору школи.
Для успішного запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховний процес у нашій школі є всі можливості:
-                     забезпечення комп’ютерною технікою;
-                     комп’ютерна грамотність учителів;
-                     наявність необхідного навчального програмового забезпечення;
-                     допрофільна і профільна підготовка учнів з інформайно-технологічного профілю навчання;
-                     підключення школи до мережі Інтернет;
-                     інформаційна культура керівництва школи;
-                     використання інформаційних технологій для моніторингу навчально-виховного процесу;
-                     використання комп’ютерних технологій у методичній роботі;
-                     навчання учителів на курсах за програмою «Intel. Навчання для майбутнього».
Тому із  2009 – 2010 навчального року у школі впроваджено інформаційно-технологічний  профіль.
Процес організації навчання учнів із використанням інформаційних технологій дозволяє:
ефективно вирішувати проблему наочності навчання, розширювати можливості візуалізації навчального матеріалу, роблячи його більш зрозумілим і доступним для учнів;
індивідуалізувати процес навчання за рахунок різнорівневих завдань, самостійного засвоєння учнями навчального матеріалу в індивідуальному темпі з використанням зручних способів сприйняття інформації, що формує позитивні навчальні мотиви;
сформувати в учнів уміння самостійно аналізувати й виправляти допущені помилки; відповідаючи на запитання, корегувати свою діяльність завдяки наявності зворотного зв’язку, у результаті чого вдосконалюються навички самоконтролю;
розвиваючи творчу активність учнів, здійснювати їхню самостійну навчально-дослідницьку діяльність (моделювання, метод проектів, створення презентацій, публікацій тощо);
здійснювати контроль результатів навчання, що дозволяє кожному учневі мати об’єктивну й повну інформацію про хід процесу засвоєння ним знань у натуральному часі (тобто про його досягнення під час уроку).
У зв’язку з тим, що наша школа за рішенням відділу освіти Петрівської райдержадміністрації  вже декілька років є опорною з питання «Формування інформаційної культури та інформаційної компетентності педагогічних працівників району», було створено Програму інформатизації школи, завданнями якої стали:
- апробація на базі школи нових освітніх інформаційно-комунікаційних технологій, адаптація їх до умов педагогічної практики, відбір і розповсюдження перспективного педагогічного досвіду;
- створення умов для безперервного професійного вдосконалення вчителів району на базі опорної школи.
Створення єдиного інформаційного простору нашої школи є ключовим аспектом цієї Програми і передбачає декілька етапів.
До першого етапу ми віднесли:
комп’ютеризацію школи;
навчання педагогів основам комп’ютерної грамотності;
використання в навчальному процесі комп’ютерних програм освітнього призначення;
створення вчителями презентацій, методичних матеріалів, комп’ютерних тестів;
використання вчителями й учнями мережі Інтернет.
Другий етап передбачав:
автоматизацію діяльності структурних підрозділів школи  (створення баз «Атестація педпрацівників», «Накази і документи з ОП та ТБ», «Накази по організації навчально-виховного процесу», стандартні шкільні звіти і т. д.);
участь у мережевих заходах: онлайн-конференціях, олімпіадах, вебінарах;
забезпечення кожного навчального кабінету принаймні одним комп’ютером і формування корпоративної мережі.
На третьому етапі передбачається:
уведення системи електронного документообігу;
розробка методів отримання нової якості освіти на основі ІКТ – організація тематичних майстер-класів;
розробка та застосування в навчальному процесі дистанційного навчання;
створення сайту школи та сайтів учителів;
створення єдиного інформаційного простору.
На даний момент майже повністю завершено перший та другий етапи інформатизації. Результатом реалізації цих етапів стало добре технічне забезпечення: два компютерні класи, мультимедійний проектор, ноутбук, сканер, принтер, інтерактивна дошка, локальна мережа. Є кваліфіковані спеціалісти в галузі ІКТ – учитель математики Сайко С.В., учитель початкових класів Супрун В.Л.
Інформаційний рівень і рівень володіння комп’ютером та ІКТ педагогічного колективу школи на сьогодні такий:
Параметри
К-ть
%
1
Усього педпрацівників
21

2
Мають комп’ютери вдома
20
95
3
Пройшли курси підвищення кваліфікації з ІКТ
3
14
4
Володіють на рівні користувача
20
95
5
Проводять уроки з використанням ІКТ
15
71
6
Використовують у виховній роботі
14
67
7
Уміють користуватися послугами Інтернет
20
95
8
Уміють створювати презентацію
18
86
9
Використовують програми з відео-, аудіо-
16
76
10
Створюють комп’ютерні тести
10
48
12
Не володіють зовсім
1
5
За функціонування різних напрямків шкільної діяльності відповідають усі учасники освітнього процесу:
учителі-предметники створюють особисте портфоліо та наповнюють дидактичний портфель, створюють методичне забезпечення навчального процесу, ведуть блоги;
бібліотекар школи відповідає за наповнення бібліотеки електронними підручниками, хрестоматіями;
педагог-організатор відповідає за наповнення й відображення матеріалів із виховної роботи;
заступники директора – за створення баз даних із персоналу й учнів та створення методичної електронної скриньки.
Інформаційний простір прагнемо вибудувати на основі трьох складових: фізичної, психологічної та інтелектуальної. Базою фізичної складової є кабінет інформатики. До інформаційного простору школи також відносимо: шкільну бібліотеку, шкільний Інтернет, локальну мережу, технічні засоби мультимедія та програмне забезпечення навчальних предметів.

Інформаційний простір
Червонокостянтинівської ЗШ І-ІІІ ступенів

1.Бібліотека                                2.Кабінет               4. Локальна мережа
Червонокостянтинівської       інформатики            5. Технічні засоби
ЗШ І-ІІІ ступенів  
                                                3.Інтернет                   6. Програмне
                                                                мультимедійне
                                                                 забезпечення 



До психологічної та інтелектуальної складової інформаційного простору відноситься «людський фактор». Це воля та бажання самих учасників освітнього процесу до використання інформаційних та комунікаційних технологій в освітньому процесі.
Ми помітили, що під час організації і проведенні запланованих заходів по реалізації проблеми  школи «Формування освітнього простору для підвищення інформаційної компетентності педагога та школяра в умовах сільського ЗНЗ» відбувається звільнення від стереотипів у педагогічному мисленні, застосування творчого, пошукового підходу до педагогічної діяльності вчителів.
Уся методична робота сприяла формуванню професійної, методичної та психологічної готовності вчителя до роботи з комп’ютером, до використання нових інформаційних технологій у навчальному процесі, проведення уроків з використанням навчальних предметних програмових засобів.
Програмно-педагогічні засоби розраховані для підтримки кожного етапу уроку й можуть використовуватися вчителем вибірково.
Використання ІК-технологій на уроках забезпечує посилення позитивної мотивації до навчання, активізацію пізнавальних інтересів учнів, розвиток їхніх умінь самостійно здобувати знання, сприяє формуванню інформаційної компетентності особистості, що передбачає вміння здобувати, практично осмислювати й використовувати різноманітну інформацію, підвищувати навчальні досягнення учнів.
Завдяки використання комп’ютерних програм у початковій школі процес навчання для малюків стає особливо цікавим і захоплюючим.
Більш глибокому засвоєнню знань старшокласниками сприяють віртуальні комп’ютерні програми лабораторних робіт із біології, хімії, фізики.
Тому важливо зацікавити та навчити вчителів-предметників використовувати інформаційні технології для навчання, оскільки це дозволяє оптимізувати зміст навчання, модернізувати методи та форми організації начального процесу, забезпечити високий науковий і методичний рівень викладання, індивідуальний підхід у навчанні, підвищити ефективність та якість надання освітніх послуг. Реалізація навчального процесу в школі в напрямку створення інформаційного простору вможливлює комплексне застосування ІКТ, що забезпечує справжню інтерактивність навчання.

Література
1.     М.Чала, І.Бігун. Інформаційні технології в школі// Завуч. – 2008 № 15. – С. 6-8.
2.     О.Козленко. Інформаційно-освітній простір гімназії// Завуч. – 2010 № 6. – С. 9-12.
3.     В.Ралко. Освітні технології// Директор школи. – 2009 № 47. – С.1-8.

6 коментарів:

  1. Формування єдиного інформаційного простору є актуальним на сьогодні. На перший план виходить інформаційна грамотність вчителів та учнів. Учитель - взірець для дитини (особливо в початкових класах). Тому час вимагає від учителя навччатися на рівні з дітьми, підвищувати свою кваліфікацію і в цьому питанні. В цьому також допоможуть і курси "Intel. Навчання для майбутнього".
    Вчитель несе вогник знань і ділиться ним з дітьми.
    Бажаю всім вдячних і мудрих учнів!

    ВідповістиВидалити
  2. Дуже важливо звільнитися від стереотипів (хоча це досить важко)! Але ми швидко вчимося і такі публікації допоможуть нам у цьому. Дякую!

    ВідповістиВидалити
  3. Використання ІКТ на уроках забезпечує посилення позитивної мотивації до навчання, активізацію пізнавальних інтересів учнів, розвиток їхніх умінь самостійно здобувати знання, сприяє формуванню інформаційної компетентності особистості, що передбачає вміння здобувати, практично осмислювати й використовувати різноманітну інформацію, підвищувати навчальні досягнення учнів. Тому важливо зацікавити та навчити вчителів-предметників використовувати інформаційні технології для навчання.

    ВідповістиВидалити
  4. Кожен учитель ЗНЗ повинен вміти орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного суспільства.

    ВідповістиВидалити
  5. Прослідковується система роботи по формуванню творчого мислення, поступове відхилення від стереотипів навчальної діяльності. Доступно подано розбудову інформаційного простору та його фундаментальну базу.

    ВідповістиВидалити
  6. Сучасній школі потрібен не тільки вчитель, який є звичайним носієм знань і вмінь, а й педагог – мислитель, який може конструювати нові знання. Сучасний учитель повинен володіли не лише усіма элементами педагогічної майстерності, а також рухатися в ногу з часом і активно використовувати інформаціонно-коммунікаційні технології в навчально-виховному процесі.

    ВідповістиВидалити