понеділок, 23 березня 2015 р.


ВИКОРИСТАННЯ ІКТ В УПРАВЛІНСЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
                                         Гаврилова Валентина Олексіївна,
                                        директор Володимирівської
                                   загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
                                     Петрівської районної ради 
Сьогодні в Україні особистість, освіту, інформацію й теоретичне знання визнано стратегічними ресурсами та найістотнішими цінностями. Стратегія розвитку національної системи освіти має формуватись адекватно сучасним інтеграційним і глобалізаційним процесам, вимогам переходу до постіндустріальної цивілізації, чим забезпечити стійкий рух і розвиток України у першій половині ХХІ століття, інтегрування національної системи освіти у європейський і світовий освітній простір.
Серед національних пріоритетів державної освітньої політики інформатизації визначено необхідність створення інфраструктури, інформаційних ресурсів, інформаційних технологій, інформаційних систем, автоматизованих баз даних і використання засобів інформаційних комп'ютерних технологій з метою забезпечення вільного доступу до ресурсів комп’ютерних мереж, які детермінують зміст і структуру, вибір форм, методів, засобів і технологій управління в закладах освіти.
         Процеси глобальних змін, що відбуваються на сучасному етапі розвитку всього українського суспільства, і освіти, зокрема, вимагають нових підходів до управління навчальним закладом, пріоритетними серед яких є впровадження новітніх інформаційно-комунікаційних технологій, використання яких приводить до досягнення якісно нових освітніх результатів, прискорюють процес управлінської діяльності і підвищують її ефективність.
         Сьогодні ефективне функціонування школи залежить від уміння адміністрації  школи здійснювати оперативний аналіз ситуації, своєчасного її коригування та оптимального прийняття управлінського рішення. Час вимагає змін ще й у характері інформаційно-комунікаційної взаємодії та зв’язків між усіма суб’єктами управління, появі нових вимог до професійної діяльності керівного складу навчального закладу, до рівня сформованості у них інформаційної компетентності.           
         Інформаційні та комунікаційні технології  у наш час стали невід’ємною складовою навчально-виховного процесу в школі. Вільне володіння цими технологіями є складовою базової освіти. Впровадження в освіту інформаційно-комунікаційних технологій  сприяє підвищенню її якості, а також удосконаленню організації освітнього закладу та управління ним.
         Застосування інформаційних технологій у системі управління освітою є особливо необхідним, оскільки саме управлінські рішення спроможні змінити всю систему в цілому, а від їх правильності та своєчасності залежить ефективність системи освіти. Впровадженню інформаційно – комунікаційних технологій в управління школою сприяє ряд факторів, пов’язаних з вимогами до підготовки документів та звітів, наявністю досвіду у школах  комунікації за допомогою комп’ютерної мережі, наявністю певної кількості комп’ютерної, проекційної та множильної техніки у школах, що дозволяє адміністрації школи використовувати її для підвищення ефективності управління навчальним закладом.   Це дозволяє оптимізувати процес обміну інформацією, зменшити обсяг роботи адміністації школи  та дозволяє їй приймати ефективні управлінські рішення.
          Головним досягненням нашої школи за останні роки стала модернізація матеріально – технічної бази і, зокрема, придбання та активне впровадження в педагогічний процес засобів інформаційних та комунікаційних технологій.  Початком цих процесів стало отримання мультимедійного комплексу (інтерактивної дошки, комп’ютера, проектора) від відділу освіти Петрівської райдержадміністрації.  Наступним етапом технічної модернізації школи стало  під’єднання  до мережі Інтернет. Одним із головних завдань, які вирішують засоби інформаційно-комунікаційних технологій є створення єдиного інформаційного поля для учасників навчально – виховного процесу. Тож приєднання школи до мережі Інтернет дало можливість більш оперативно отримувати інформаційні, методичні та керівні матеріали від керівних структур, інших навчальних закладів, громадських організацій. Ці процеси активізували учителів різних за досвідом роботи, рівнем технічної підготовки до оволодіння знань, умінь  роботи із засобами інформаційно-комунікаційних технологій, Інтернетом. За станом на сьогоднішній день у нашій школі із 19 вчителів 6 пройшли навчання за програмою «Інтел. Навчання для майбутнього», 16 – за програмою «Основи ІКТ», 1 – за програмою «Основи Інтернету» та 1 за програмою «Основи комп′ютерної графіки». Таким чином 84,2% педагогів школи мають практичні навички використання  інформаційно-комунікаційних технологій у своїй діяльності. Крім цього кожен вчитель  створив власну електронну скриньку, що дає змогу дирекції школи своєчасно інформувати педагогів про зміни в навчально – виховному процесі,  давати розпорядження та вказівки тощо. 
         Одним із методів удосконалення системи управління освітою є впровадження інформаційних систем. Сьогодні в управлінській діяльності школи успішно використовується програмний комплекс «Курс.Школа», який підтримує певний набір функцій, пов’язаних з управлінням навчальним закладом, має певну структуру даних, яка дозволяє забезпечити горизонтальний та вертикальний обмін даними в межах навчального закладу, в межах органів управління району та області. Тут зібрані всі дані про вчителів школи (освіта, стаж роботи, навантаження, кваліфікаційний рівень, дані про проходження курсової перепідготовки тощо), розклад уроків, база даних про приміщення; також зібрана інформація про учнів школи (клас, соціальна категорія школярів, дані про батьків тощо).
         Також в управлінській діяльності школи використовується програмний комплекс «ІСУО», що сприяє забезпеченню своєчасної звітності перед вище стоячими органами управління освіти.
         З метою контролю за своєчасним виконанням рішень, наказів використовується база даних MSAccess «Канцелярія» та «Відділ контролю», які працюють під керуванням MSAccess-2000.
         За допомогою якого комп’ютерного програмного забезпечення ми автоматизували задачі управління в навчальному закладі? У зв’язку з розповсюдженістю операційної системи Windows, ми обрали середовище Microsoft Office. У ході підготовки до проведення педагогічних рад, нарад при директорові, засідань методичних об′єднань,  творчих звітів, семінарів – практикумів тощо широко використовуємо таке програмове забезпечення, як: PowerPoint, Publisher, MyTest,  Notebook.   Як показує практика,  при вирішенні задач управління, не можна оминути й  табличний редактор Microsoft Excel, призначений для створення електронних таблиць, а найбільшою його перевагою є можливість досліджувати, аналізувати дані й виконувати обчислення. В школі напрацьовано певний досвід щодо використання редактора електронних таблиць MS Excel для проведення моніторингу якості освіти в  школі. Однак використання зазначених вище комп’ютерних програм не зовсім задовольняє користувача, який не стоїть на місці, а знаходиться у постійному пошуці. Потонути в масивих інформаціях можна і на власному комп’ютері, інформація час від часу на ньому теж стає неактуальною. Перелічені вище комп’ютерні програми все ж таки не вирішують проблем рутинної обробки інформації так, як би хотілось. На поміч користувачу сьогодні прийшли нові хмарні технології. Такі технології як Web 2, Prezi, Learningapps ми використовуємо для створення презентацій з досвіду роботи вчителя, складання  запитань для вікторин   чи кросвордів  при підготовці до предметних тижнів, конкурсів та інших виховних заходів. Крім цього, це ще й своєрідне  електронне сховище даних в мережі Інтернет, яке дозволяє зберігати, редагувати, а також ділитися інформацією з друзями та колегами.
         Щоб іти в ногу  з часом  та з метою поширення власного досвіду й обміну  цим досвідом із колегами, переважна частина вчителів школи створили власні сайти та блоги.
         У 2012 році   було створено власний шкільний сайт. Використання власного веб-ресурсу надало можливість суттєво покращити інформованість учасників навчального процесу з плануванням усіх заходів шкільного життя, шкільними новинами тощо.           Провівши, разом із заступниками директора, аналіз управлінської діяльності за останні 3 роки, ми прийшли до висновку, що використання засобів інформаційно-комунікаційних технологій  в організації та плануванні діяльності дало певні переваги, а саме: 
         - підвищення ефективності навчального процесу;
         можливість управління з використанням результатів попередньоїдіяльності;
         - прийняття більш ефективних управлінських рішень;
         - підвищення об’єктивності в оцінці діяльності вчителів та учнів;
         - більш ефективне управління пізнавальною діяльністю учнів;
         - можливість прийняття більш виважених рішень, які стосуються навчально – вихвоного процесу;
         - оперативний доступ до організаційної  інформації стосовно діяльності школи;
         - економія як матеріальних, так і людських ресурсів;
         - вільний час на вирішення важливих питань;
         - скорочення обсягу рутинної роботи.
         Спочатку засоби інформаційно-комунікаційних технологій ми використовували для створення баз даних щодо контингенту учнів, кадрів, навчальних планів та іншої інформації. Наступним важливим  кроком у школі стало застосовування інформаційних технологій в роботі бібліотеки. Створений особистий сайт шкільного бібліотекаря дає чудову  можливість як вчителям, так і учням, користуватися електронною базою підручників. Адже від якості інформаційного  забезпечення цих ресурсів залежить якість усього навчального процесу.         Звісно, зазначені програмні засоби дозволяють значно полегшити роботу директора школи та його заступників, упорядкувати ведення шкільної документації, систематизувати управлінську діяльність адміністрації. Одночасно може вирішуватися проблема забезпечення вищих органів управління повною та оперативною інформацією про діяльність школи, забезпечувати відповідний рівень контролю.
         Використання учителями та адміністрацією школи сучасних технічних засобів  та інтернет ресурсів значно покращило результати навчально- виховного процесу.
         Таким  чином, досвід роботи над питанням упровадження інформаційно- комунікаційних технологій в управлінській діяльності навчального закладу дає підстави зробити наступний висновок: застосування інформаційно-комунікаційних технологій в галузі освіти й  безпосередньо в управлінській діяльності керівника закладу стало не стільки  загальною необхідністю, скільки викликом часу, так як дозволяє ефективно реалізувати основні задачі управління загальноосвітнім навчальним закладом.

Список використаних джерел
1. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки [Електронний ресурс] Режим доступу: http://guonkh.gov.ua/content/documents/16/1517/Attaches/4455.pdf
2. ДЕРЖАВНА ЦІЛЬОВА ПРОГРАМА впровадження у навчально-виховний процесс загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій "Сто відсотків" на період до 2015 року [Електронний ресурс] Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/494-2011-%D0%BF
3. Калініна Л. М. Інформаційне управління загальноосвітнім навчальним закладом: системи, процеси, технології: моногр. / Л. М. Калініна. – Київ: Інформатодор, 2008. с.472
4. Калініна Л. М. Система інформаційного забезпечення управління загальноосвітнім навчальним закладом: моногр. / Л. М. Калініна. – Київ – Херсон: Айлант, 2005.– 275с.
5. Калініна Л. М. Методичне забезпечення навчального модулю «Інформаційне управління в сфері освіти» для керівників шкіл [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://umniki.com.ua/?q=node/681




5 коментарів:

  1. Погоджуюсь з Валентиною Олексіївною,що сьогодні ефективне функціонування школи залежить від уміння адміністрації школи здійснювати оперативний аналіз ситуації, своєчасного її коригування та оптимального прийняття управлінського рішення. Час вимагає змін ще й у характері інформаційно-комунікаційної взаємодії та зв’язків між усіма суб’єктами управління, появі нових вимог до професійної діяльності керівного складу навчального закладу, до рівня сформованості у них інформаційної компетентності.Дякую Валентині Олексіївні за статтю.

    ВідповістиВидалити
  2. Повністю згодна з Валентиною Олексіївною, що ефективне функціонування школи залежить від уміння адміністрації школи здійснювати оперативний аналіз ситуації, своєчасного її коригування та оптимального прийняття управлінського рішення. Інформаційні та комунікаційні технології у наш час стали невід’ємною складовою навчально-виховного процесу в школі. Вільне володіння цими технологіями є складовою базової освіти. Впровадження в освіту інформаційно-комунікаційних технологій сприяє підвищенню її якості, а також удосконаленню організації освітнього закладу та управління ним.

    ВідповістиВидалити
  3. Зміни, що відбуваються в освітньому процесі вимагають використання новітніх технологій, нових підходів, ідей як до викладання предметів, так і до керування педагогічними кадрами. Успіхів Вам у нелегкій роботі!

    ВідповістиВидалити
  4. Дякую Валентині Олексіївні за цікавий матеріал. Адже без використання ІКТ неможливо підвищити ефективність навчального процесу. Творчих вам успіхів.

    ВідповістиВидалити
  5. Дійсно використання ІКТ в управлінській діяльності полегшує виконання "бумажної" роботи та економить час директора. Стаття досить цікава та корисна.

    ВідповістиВидалити