четвер, 19 березня 2015 р.


СУЧАСНА ШКОЛА- ШКОЛА СУЧАСНИХ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Янишин Валерій Миколайович, директор школи
 Іскрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Петрівського району Кіровоградської області.

В статті досліджується актуальна проблема використання інформаційно-комунікаційних технологій в професійній діяльності директора школи для пошуку, обробки, обміну, передачі, використання та зберігання інформації.

Ключові слова: інновація, технологія, впровадження, компетентність, управління.

 Швидкий розвиток інформаційної, соціальної, наукової сфер життя суспільства потребує змін у навчально-виховному процесі, оновлення його змісту, форм і методів, вимагає широкого впровадження в шкільний педагогічний процес інформаційних технологій, які виступають своєрідними акумуляторами й водночас трансляторами динамічно розвивального потоку новітніх знань. Дає змогу закласти невичерпні можливості для навчання учнів на якісно новому рівні, надає широкі можливості для розвитку особистості учнів і реалізації їх здібностей. Нові інформаційні технології позитивно впливають на всі компоненти системи навчання: мету, зміст, методи та організаційні форми навчання, засоби навчання, що дозволяє розв’язувати вирішувати складні й актуальні завдання педагогіки для забезпечення розвитку інтелектуального, творчого потенціалу, аналітичного мислення та самостійності всіх учасників навчально-виховного процесу. 
Впровадження  нових iнформацiйних технологій в навчально-виховний процес  нашої школи  відбувається в таких напрямках:
          1. Використання ІКТ в навчально-виховній діяльності
          2. Використання ІКТ у методичній роботі з педкадрами
          3. Використання ІКТ в  управлінській  діяльності адміністрації школи
Педагогічний колектив школи, враховуючи вимоги сьогодення щодо використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі, намагається визначити власні шляхи вирішення проблеми впровадження комп’ютерно орієнтованих систем в освітній процес навчального закладу, враховуючи те, що застосування комп’ютерно орієнтованих систем докорінно змінює роль і місце педагога та учня в системі «вчитель – інформаційна система – учень».
Педагогічна доцільність використання комп'ютера в навчальному процесі визначається педагогічними цілями, досягнення яких можливе завдяки новітнім технологіям. Колектив школи  використовує інформаційні інтернет-ресурси за такими напрямами:
1. Самоосвіта.
2.Підготовка до тематичних семінарів шкільних і районних методичних об'єднань.
3. Підготовка конспектів і дидактичних матеріалів за новими курсами і поглиблення змісту традиційних курсів. Підготовка атестаційних матеріалів.
4. Позакласна робота учнів при підготовці рефератів, доповідей, повідомлень за індивідуальними творчими завданнями, при роботі з навчальними проектами.
5. Безпосереднє використання на уроках під час веб-квестів, самостійної роботи  з документами, довідковими матеріалами, методичними матеріалами, схемами, таблицями, малюнками, що є в мережі.
6. Тестування знань учнів з окремих предметів.
Використання ІКТ у методичній роботі з педкадрами та управлінській діяльності.
Педагогічний колектив школи неодноразово на конференціях, семінарах демонстрував використання інформаційних технологій як важливої складової компетентності керівника навчального закладу.
Щорічно в школі проходить: день безпечного Інтернету; тиждень  інформатики,  працює школа комп’ютерної грамотності,
Протягом 2013-2014 н.р проведено районний семінар вчителів математики і фізики  з проблеми «Активізація пізнавальні діяльності та формування ключових компетентностей учнів на уроках фізики та математики, шляхом використання ІКТ».
Проведені наради  при директорові «Упровадження ІКТ під час  навчальновиховного процесу» , «Аналіз впровадження ІКТ».
Створені блоги та сайти вчителів:
Янишин В. М. директор школи valeriy-yanyshyn.edukit.kr.ua
 Баранько Т.В., вчитель історії  http://tatiana13.moyblog.net/
Дусмурадова Л.Г. ,вчитель математики https://dusmuradova60.ucoz/ru
Бондарєва Н. П. , вчитель фізики,інформатики https://bondnp.ucoz/ru
Крамаренко В.В.        https://sites.google.com/site/sajtkramarenkovv
 Вчителі школи брали  активну участь у заходах з ІКТ ( Інтер- конференціях, конкурсах, ярмарках ідей та ін.) Зокрема:
1.Огляд-конкурс «ІТ-контент сучасного уроку»;
2. ІІ інтерактивна конференція « Науково-прикладні основи створення та використання мультимедійних засобів у навчально-виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу.(сертифікат №190920138) Рівенський ОІППО 19.09-18.10 2013
3. Обласний ярмарок педагогічних ідей   «Інформаційно-комунікаційна компетентність педагогів як умова забезпечення якісної освіти Кіровоградський ОІППО   6.05 2014
4.Обласна науково-практична конференція, присвячена памяті О.Хмури
« Технологія фахової майстерності: інновації в сучасній освіті» (сертифікат) . Кіровоградський ОІППО  Жовтень 2014
5. Обласна Інтернет-конференція «Безпека дітей в Інтернеті: попередження, освіта, взаємодія» 10.02.2015 Кіровоградський ОІППО  Лютий 2015
6.  Обласна науково-практичної Інтернет-конференції «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів – важлива складова формування ціннісних орієнтацій особистості та розвитку виховної системи закладу» Лютий 2015
        Аналіз з питань впливу засобів ІКТ на результати навчального процесу показує, що найбільш актуальними в умовах широкого використання у навчально-виховному процесі ЗНЗ засобів ІКТ зали­шаються такі проблеми:
- пошук і обґрунтування ефективних засобів органі­зації навчально-пізнавальної діяльності учнів ;
- поєднання індивідуальних, групових і колектив­них форм навчання з використанням локальних і глобальних комп'ютерних мереж;
- активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів, розвиток їх самостійності в системах «комп'ютер-учень»;
- організація оперативного контролю і самоконтролю результатів навчально-пізнавальної і творчої діяль­ності з подальшою корекцією процесу навчання та виховання з використанням спеціалізованих ком­п'ютерних програм зовнішнього контролю і самоко­нтролю, зокрема комп'ютерного тестування;
- виявлення ефективних шляхів формування і розвитку творчих здібностей учнів за умов вико­ристання засобів ІКТ як засобів навчальної (уч­бової) діяльності;
- установлення оптимальних пропорцій між інформатизованим і традиційним навчанням з ураху­ванням сучасних принципів навчання та тенден­цій розвитку ІКТ.
З цією метою  в навчальному закладі було розроблено шкільну програму «Інформаційно-комунікаційні технології».  До пріоритетних напрямів інформатизації належать:
Þ   оснащення школи сучасними інформаційними засобами;
Þ   інформатизація процесу навчання та виховання;
Þ   подальше підвищення рівня навчання інформатики;
Þ   інформатизація системи управління школи .
З метою ефективного розв’язання завдань упровадження  інформатизації нами визначено такі ресурси:
  Загальний парк комп’ютерної техніки навчального закладу – 23 комп’ютери. Адміністрація школи повністю забезпечена компютерною технікою і мережею інтернет.
 У школі  мультимедійний клас, який обладнаний  мультимедійним проектором.  На базі навчального комп`ютерного комплексу закладу викладаються такі предмети – українська  мова,  історія, біологія, математика, фізика, хімія та ін.
Інформатизація системи управління передбачає запровадження телекомунікаційних технологій до навчально-виховного процесу, яке забезпечує інформаційні потреби всіх учасників процесу. 
Спочатку засоби ІКТ використовувались для створення баз даних щодо контингенту учнів школи, кадрів, навчальних планів, розкладів уроків та іншої інформації. З часом організували навчання вчителів та адміністрації школи щодо оволодіння навичками користування комп'ютером. На сьогодні рівень володіння комп'ютером на рівні користувачів:
- адміністрація - 100 %
- педагогічні працівники - 95 %;
- викладачі, що періодично використовують комп'ютерну техніку в навчальному процесі - 65 % .
Завдяки наполегливості педколективу наша школа отримала
сертифікат « 100% володіння ІКТ». Вчителі активно освоюють можливості новітніх технологій і отримують сертифікати

То ж -  початок є!  Та зупинятись ми не будемо. Курс на вирішення таких питань:
1. Забезпечення навчального закладу навчальними комп’ютерними комплексами та мультимедійними системами для підтримки навчально-виховного процесу, бібліотечної справи та управлінської діяльності керівників установ.
2. Забезпечення всієї комп’ютерної техніки ліцензійними базовими прикладними програмними засобами.
3. Забезпечення навчального процесу ліцензійними електронними засобами навчального призначення та управлінськими програмними засобами, підключення до глобальної комп’ютерної мережі Інтернет за сучасними швидкісними каналами зв’язку, надання доступу учням, педпрацівникам та управлінцям до вітчизняних і світових інформаційних ресурсів.
 4. Оптимізація системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації педагогічних кадрів за дистанційною формою навчання на основі Інтернет – технологій.
5. Поліпшення середнього показника учнів на 1 персональний комп’ютер.
Перспективи розвитку:
- підвищення ІКТ-кваліфікації педагогічних працівників школи через відвідування семінарів та майстер-класів з використанням ІКТ;
- розвиток креативних здібностей учнів із метою залучення до науково-дослідницької та пошукової діяльності;
- запровадження моніторингу якості підготовки учнів та педагогічних працівників;
 - державна та спонсорська підтримка інформаційного забезпечення школи.

                           Список використаних джерел

1.Гуменюк В.В. Інформаційне забезпечення управління загальноосвітнім навчальним закладом: Автореферат дис... канд. пед. наук: 31.05.01. / ЦІППО. – К., 2001. –20 с.
2.Забродська Л.М. Інформатизація закладу освіти: управлінський аспект. – Х.: Видав.група “Основа”, 2003. – 240 с.
3.Забродська Л.М. Інформаційна культура особистості – умова прогнозування розвитку закладу освіти // Нова педагогічна думка. – 2002. – №3-4. – С. 252–360.
4.Калініна Л.М. Система інформаційного забезпечення управління загальноосвітнім навчальним закладом: Моногр. – К.: Айлант, 2005. – 275 с.
5.Козлова О.Г.Сутнісні складові інноваційної діяльності вчителя. – Суми: ВВП, 1999. – С. 34–47.
6.Маслов В.І. та ін. Система інформації та комп’ютерні технології в управлінні школою. – К.: ІЗМН, 1996. – 80 с.
7.Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ ст.
Пікельна В.С., Удод О.А. Управління школою. – К.: Альфа, 1998. – 260 с

7 коментарів:

  1. Здорово сказано: "ІКТ - акумулятор і транслятор потоку нових знань." Радію разом з вами, Валерію Миколайовичу, вашим успіхам. Багато зроблено, але і завдання серйозні поставлені, дуже. А який час виділяєте на "перспективу"? Бажаю сповнення задумів!

    ВідповістиВидалити
  2. Сучасне життя вже неможливо уявити без інформаційно-комунікаційних технологій. Саме тому технології життєво важливі і для навчально-виховного процесу, й для функціонування школи в цілому. Тому у статті Валерія Миколайовича досить змістовно та ґрунтовно викладений аналіз впровадження нових iнформацiйних технологій в навчально-виховний процес школи. Звичайно це не є завершенням роботи. Скоріше це лише початок. Адже розвиток інформаційно-комунікаційних технологій нестримний і основне завдання зараз – встигати за ним. Бажаю успіхів та сповнення задумів!

    ВідповістиВидалити
  3. Завдання поставлені серйозні. Будемо працювати. Бажаємо НАМ успіху!!!!!!!!!!

    ВідповістиВидалити
  4. Ірина Калмикова27 березня 2015 р. о 01:36

    Тема роботи дуже актуальна на сьогоднішній момент. Нам вчителям є чому повчитися, адже треба йти в ногу з часом. Дякую за корисну інформацію! Успіхів Вам!)))))))))))

    ВідповістиВидалити
  5. Щоб навчити молоде покоління мудрості життя, підвести його до нового способу мислення та дії, школа повинна сприяти вчителю стати здібним, творчим. Валерій Миколайович, тримає руку на пульсі використання нових технологій в школі і це приносить свої результати. Звичайно багато причин суб*єктивних, що не залежать від адміністрації. Та надіємось, що все це незначні труднощі, і наші вчителі завжди матимуть змогу використовувати всі можливості ІКТ в навчально-виховному процесі.

    ВідповістиВидалити
  6. Я заздрю Валерію Миколайовичу, що в нього є такі перли в ІКТ як Неля Петрівна. З такими педагогами ніякі новації не страшні! Бажаю успіхів у подоланні поставлених завдань!

    ВідповістиВидалити