понеділок, 16 березня 2015 р.

ВИКОРИТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО _ КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В УПРАВЛІНСЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

 Гнатюк Лідія Григорівна, директор Петрівської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів 
Петрівської районної державної адміністрації

Анотація.

У виступі висвітлені питання поліпшення якості шкільної освіти шляхом оволодіння вчителями інформаційно-комунікаційними технологіями, активного їх упровадження у навчально-виховний процес.

У школі працює 20 педагогічних працівників, усі з вищою освітою (додаток № 1). Із них:
·        володіють базовими навичками з ІКТ – 19,
·        мають середній рівень володіння ІКТ – 1,
·        мають персональний домашній комп’ютер – 20,
·        підключення до мережі Інтернет - 16.
У школі навчається 106 учнів. Домашніми персональними комп’ютерами забезпечені 86 учнів. До мережі Інтернет підключено 69 комп’ютерів.
Так як кожен учитель, незалежно від рівня своєї кваліфікації, повинен уміти орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного суспільства, у 2012 році було прийнято рішення про впровадження в школі ІКТ.  Головна мета - учитель повинен уміти:
1.     Створювати текстові документи, таблиці, малюнки, діаграми.
2.     Використовувати Інтернет, локальні мережі, електронні бази даних.
3.     Здійснювати анкетування, діагностування, тестування, пошук необхідної інформації в Інтернеті.
4.     Розробляти власні електронні продукти: демонстраційні матеріали, розробки уроків, мультимедійні презентації тощо.
5.     Поєднувати готові електронні продукти: електронні підручники, енциклопедії, навчальні програми у своїй професійній діяльності.
На виконання державної цільової програми впровадження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у навчально-виховний процес „Сто відсотків”, перед педагогічним колективом було поставлено мету: залучення вчителів до активного впровадження у навчально-виховний процес школи ІКТ.
Педагогічний колектив успішно справився із завдання і отримав сертифікат відділу освіти Петрівської райдержадміністрації „Сто відсотків володіння ІКТ”.
У школі є 13 комп’ютерів, які забезпечують роботу:
·        учнів – 10+1 (комп’ютерний клас),
·        адміністрації школи – 2,
·        вчителів - 1.
 Комп’ютери підключені до локальної мережі Інтернет. У комп’ютерному класі встановлена інтерактивна дошка та мультимедійне обладнання (проектор, ноутбук).
Сучасний комп’ютер приваблює учнів тим, що він є універсальною іграшкою, терплячим товаришем, мудрим наставником. Учителям комп’ютер допомагає краще оцінити здібності і знання учнів, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми та методи навчання.
     Використовуючи комп’ютер, учителі відкриють нові можливості для творчого розвитку як учнів, так і самих себе. Це дозволяє їм звільнитися від одноманітності традиційного курсу навчання, розробити нові ідеї та вирішити більш цікаві і складні проблеми сучасного уроку.
    Діапазон використання комп’ютера у навчально-виховному процесі дуже великий: навчання, тестування, гра (додаток № 2). Він став і об’єктом, і засобом навчання.
Основною метою використання інформаційних комп’ютерних технологій (ІКТ) у навчально-виховному процесі є розвиток мислення і творчих здібностей учня. Адже багаторічні психолого-педагогічні експерименти вчених показали, що учні здатні засвоювати значно складніший матеріал за більш короткий термін, ніж вважалося до останнього часу, особливо із використанням ІКТ.
Сьогодні кожен вчитель приділяє особливу увагу створенню медіатеки, причому, як загального каталога по школі, так і персональних. Зокрема, банк власних електронних розробок учителів містить презентації, текстові документи, тести, розробки уроків. Наявність медіатеки дозволяє більш активно обмінюватися своїми надбаннями, використовувати їх при підготовці до уроків, виховних заходів, роботи з батьками.
Вчителі та учні користуються освітніми Інтернет-ресурсами, беруть участь у різноманітних Інтернет-конкурсах (додаток № 3).
Школа має власний сайт, де представлена навчальна, виховна і методична робота, яка постійно доповнюється, оновлюється.
Тільки творчі, вимогливі до себе вчителі-професіонали здатні відгукуватися на заклики сьогодення та не боятися перемін. Це складно і не всім учителям під силу, але загальний ритм життя не дає можливості зупинятися або зволікати.
Школа по-справжньому сприятиме належному вихованню учнів лише тоді, коли вміло допоможе вчителю бути здібним, творчим, щоб навчити молоде покоління мудрості життя, підвести його до нового способу мислення та дії.
Сучасне життя вимагає не декларувати, а керувати діяльністю навчальних закладів, визначати стратегічні орієнтири, створювати найоптимальніший простір для розвитку галузі освіти.
Тому управлінська діяльність Школи успіху чітко регламентована циклограмою роботи школи на навчальний рік і передбачає:
·        підпорядкування діяльності всіх учасників управління на забезпечення успіху і позитивних результатів;
·        вивільнення часу керівників і педагогів для роботи, спрямованої на розвиток школи;
·        запобігання адміністративному дублюванню;
·        забезпечення наповнюваності управлінської діяльності конкретним змістом, визначення ролі і завдань кожного суб’єкта управлінської діяльності;
·        залучення до управлінської діяльності всіх суб’єктів навчально-виховного процесу.
Вирішувати проблеми підвищення професійної майстерності, інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів (причому в тісному зв’язку з результатами навчально-виховного процесу) допомагають: педагогічні ради, наради при директору, проведення фестивалів відкритих уроків і виховних заходів, творчі звіти учителів у рамках педради-панорами творчих ідей.
Провідна ж ідея контрольно-аналітичної діяльності полягає не у виявленні недоліків, акцентуванні уваги на них, а в тому, щоб допомогти вчителю покращити свою роботу.
Тож контроль передбачає, насамперед, управлінську послугу. А ще дозволяє оперативно реагувати на зміни, які відбуваються у нашому житті та коригувати педагогічні дії і таким чином наповнювати його живим змістом.
Зокрема, останнім часом вивчено й узагальнено досвід
1.     Чорнопольського С.В., учителя музичного мистецтва з теми ,,Інноваційні підходи до організації і проведення уроків музичного мистецтва як шлях до формування музичної компетентності учнів”.
2.     Скворцової О.М., учителя української мови та літератури, з проблеми: ,,Використання методів стимулювання розумової діяльності учнів на уроках української мови та літератури”.
3.     Шкільного методичного об’єднання вчителів суспільно-гуманітарного циклу із проблеми: „Формування особистості, здатної до творчої самореалізації, шляхом гуманної педагогіки” (керівник Великант Л.А.).
Систематичне проведення методично-оперативних нарад дає можливість своєчасно знайомити вчителів із:
·        нормативно-правовими документами впровадження ІКТ,
·        державними стандартами викладання окремих предметів,
·        освітніми Інтернет-ресурсами (Веб-квест, Хмарні технології та ін.),
·        педагогічним досвідом із підвищення інформаційно-комунікаційної компетентності вчителя,
·        новинками методичної літератури, періодичних видань з ІКТ, тощо.
Педагогічний аналіз дає можливість забезпечити планово-прогностичну управлінську діяльність. Особливістю школи є те, що, крім адміністрації, у цих процесах беруть активну участь вчителі, учні, батьківська громада (додаток № 4).
Висновок:
Школа – це єдина ланка обов’язкової освіти, і за той час, поки діти у ній навчаються, ми зобов’язані підготувати їх до життя. Тож закликаємо: ,,Треба активно оволодівати ІКТ, щоб бути успішними, робити кар’єру, досягати у житті висот!”

Додаток № 1
Рівень інформатизації школи

Технічне забезпечення
·        Загальне число комп’ютерів у школі – 13
·        Кількість комп’ютерів, використовуваних адміністрацією закладу – 2
·        Кількість комп’ютерів, використовуваних у навчальному процесі – 11
·        Кількість класів, оснащених комп’ютерною технікою – 1
·        Кількість переносних комп’ютерів – 1
·        Презентаційне обладнання – 1
·        Принтери МФУ – 1
·        Наявність локальної обчислювальної мережі – 1

Доступ до мережі Інтернет:
·        Вид підключення – радіоканал
·        Наявність Інтернет у комп’ютерних класах – 1
·        Наявність Інтернет у навчальних кабінетах –
·        Наявність Інтернет у адміністрації школи    1
·        Наявність Інтернет у бібліотеці                     1 

Наявність програмного забезпечення:
·        WINDOWS XP;
·        MICROSOFT OFISS.
Додаток № 2

Фестиваль ІКТ  

з/п
Прізвище, ім’я  по батькові
Клас
Предмет
Тема уроку
1.  
Токарчук Г.П.
1
Навчання грамоти
Закріплення знань про звукове значення букви ,,Щ”. Текст ,,Наша Батьківщина”
2.
Герасименко Н.Г.
2
Урок позаклас-ного читання
Тарас Григорович Шевченко
3.
Плис О.В.
3
Українська мова,  природознавство
Інтегрований урок.
Урок-суд „Засудження зими”
4.
Колісник В.О.
4
Природознавство
Тварини у природі
5.
Костіна І.В.
4
Образотворче мистецтво
Петриківський розпис. Поняття ритму і симетрії. Візерунок для блюда.
6.
Коваленко О.В.
9
Біологія
Регуляція кровопостачання органів
7.
Чудна Г.М.
8
Фізика
Машини і механізми. Прості механізми.
8.
Глущенко Л.І.
7
Алгебра
Застосування формул скороченого множення
9.
Великант Л.А.
8
Всесвітня історія
Культура Греції
10.
Висоцька О.М.
8
Алгебра
Теорема Піфагора
11.
Скворцова О.М.
7
Українська мова
Не і ні з прислівниками
12.
Білоус В.Г.
9
Англійська мова
Як ми можемо захистити навколишнє середовище
13.
Мазур М.В.
7
Географія
ФГП материка Євразія
14.
Медведенко Л.П.
7
Трудове навчання
Культурні та національні традиції ,,Диво рушника”
15.
Чорнопольський С.В.
5
Музичне мистецтво
Мандруючи нотними стежинами
16.
Теренюк Т.Б.
5
Українська література
Т.Г. Шевченко ,,За сонцем хмаронька пливе”
17.
Шарова Н.Я.
11
Світова література
М.Булгаков. Роман  „Майстер і Маргарита”
18.
Чудний О.В.
8
Інформатика
Підготовка і проведення  інтерактивної презентацій
19.
Гнатюк Л.Г.
8
Географія
Сучасна політична карта України

Додаток № 3



Додаток № 4

Ефективність участі
педагогічних працівників школи у заходах з ІКТ


№ з/п
Назва
конкурсу
Календарний рік
2011
2012
2013
2014
2015
Шкільного рівня
1.
Фестиваль ІКТ
=
=
=
=
=
Районного рівня
1.
Інтернет-конференції
-
=
-
=
=
2.
Всеукраїнський конкурс відеороликів „Фізкультхвилинки у 1-4 класах“
-
-
-
+
-
3.
Ярмарок педагогічних ідей
-
-
-
+
-
Обласного рівня
1.
Я – активний освітянин (школа)
+
-
-
-
-
2.
Я – активний освітянин (керівник)
+
-
-
-
-
3.
Проектування ІТ-контенту  сучасного уроку
-
*
-
3#
=
4.
Intel® Навчання для майбутнього
-
#
-
-
-
5.
Школа інформаційного суспільства
-
-
*
-
-
6.
Інтернер: ризики та можливості
-
-
#
*
-
7.
Ярмарок педагогічних ідей
-
-
-
=
-
8.
Всеукраїнський конкурс відеороликів „Фізкультхвилинки у 1-4 класах“
-
-
-
=
-
9.
Інтернет-конференції
=
=
=
=
=
Всеукраїнського рівня
1.
Я – активний освітянин
(учитель математики)
*
-
-
-
-
2.
Конкурс електронних уроків
-
#
-
#

3.
Welcome to Ukraine!
Вітаємо в Україні!
-
#
-
-
-
4.
Проект МОН „Відкритий світ“
-
-
-
=
-
5.
Всеукраїнський конкурс „IChampions“
-
-
-
=
-
Примітка: + переможець,  *  призер,   #  лауреат,   =  учасник

5 коментарів:

  1. Шановна Лідіє Григорівно, повністю підтримую Ваш погляд на те, що діапазон використання комп’ютера у навчально-виховному процесі дуже великий. Прекрасно, що у вашому закладі створені всі умови для використання ІКТ (маю на увазі матеріальне забезпечення закладу) з даної проблеми. У нашому закладі педагогічний колектив постійно підвищує свою інформаційну культуру, але використовувати ІКТ під час навчально-виховного процесу в повній мірі, так, як би того хотілося, не маємо змоги. Хоча ми й «центрівська» школа, проте матеріально-технічне забезпечення на низькому рівні. Про нас в свій час «забули». Радіємо за Вас!

    ВідповістиВидалити
  2. Із опрацьованих матеріалів доповіді видно, що мотивація до запровадження ІКТ в управління ЗНЗ і педагогічну практику висока. Натхнення Вам і Вашим колегам та нових злетів!

    ВідповістиВидалити
  3. Використання ІКТ в управлінській діяльності ЗНЗ має велике значення як і взагалі в освітньому процесі. Ви і Ваші колеги молодці! Натхнення вам і успіхів!

    ВідповістиВидалити
  4. Лідія Григорівна сама крокує в ногу з часом і весь свій колектив за собою веде. У статті видно результативність роботи школи щодо використання ІКТ як в управлінській діяльності, так і в педагогічній праці. Молодці!

    ВідповістиВидалити