вівторок, 24 березня 2015 р.



ВИКОРИСТАННЯ ІКТ В УПРАВЛІНСЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
Біла Вікторія Миколаївна,
 заступник директора 
з навчально – виховної роботи 
Зеленської загальноосвітньої 
школи І – ІІІ ступенів


Інформаційні та комунікаційні технології (ІКТ) у наш час стали невід’ємною складовою навчально-виховного процесу в школі. Вільне володіння цими технологіями є складовою базової освіти. 

Впровадження в освіту ІКТ сприяє підвищенню її якості, а також удосконаленню організації освітнього закладу та управління ним. Застосування інформаційних технологій у системі управління освітою є особливо необхідним, оскільки саме управлінські рішення спроможні змінити всю систему в цілому, а від їх правильності та своєчасності залежить ефективність системи освіти. Одним із методів удосконалення системи управління освітою є впровадження новітніх інформаційних систем. Це дозволяє оптимізувати процес обміну інформацією, зменшити обсяг роботи заступника директора в системі освіти та дозволяє приймати ефективні управлінські рішення.
Школа, будучи складною системою, складається з окремих ланок, тісно пов'язаних і взаємодіючих між собою:
ü    навчально-виховна діяльність,
ü    управлінська,
ü    господарська,
ü    кадрова,
ü    науково-методична. 
Об'єднують усі ланки в єдиний освітній простір інформаційні потоки. Додання цим потокам цілеспрямованого характеру забезпечує ефективне функціонування системи, що можливо на основі ІКТ. Використання інформаційно-комунікаційних технологій дозволяє здійснити оптимальну взаємодію керованої і керуючої підсистем школи. 
Перш ніж ІКТ впроваджувати в управління заступнику необхідно мати хоча б мінімальні навички користування ПКГарні знання проблем процесу управління і наявність навичок користування це умови успішного впровадження ІКТ у життя навчального закладу
Використання програмних засобів дозволило мені, як заступнику, мати достовірну інформацію про стан освітнього процесу в школі та, як наслідок, більш глибоко зрозуміти сутність контролю в системі управління школою. Сьогодні ієрархічний контроль зжив себе у зв'язку з новою філософією освіти. Контроль розглядається як послуга. І в цій ролі ІКТ - незамінний інструмент. Важливим розділом контролю є контроль за якістю освітнього процесу. Якість освітнього процесу - складна категорія, що включає кілька складових. Управління якістю починаємо з учительських кадрів. Це початкова і кінцева ланка управління. 
Для мене стало правилом: «Перш ніж контролювати, навчи!» Формою навчання є наради, педради, засідання методичних об’єднань, загальношкільні батьківські збори, батьківський всеобуч. Використання ІКТ при проведенні даних заходів викликає інтерес учасників. 
Сьогодні в управлінській діяльності навчального закладу використовується програмний комплекс «Курс.Школа»,  який підтримує певний набір функцій, пов’язаних з управлінням навчальним закладом, має певну структуру даних, яка дозволяє забезпечити горизонтальний та вертикальний обмін даними в межах навчального закладу, в межах органів управління району та області.
Які ж переваги використання ІКТ при організації та плануванні діяльності
навчального закладу будемо мати?
Переваги :
ü    підвищення ефективності навчального процесу;
ü    можливість управління з використанням результатів попередньої діяльності;
ü    прийняття більш ефективних управлінських рішень;
ü    підвищення об’єктивності в оцінці діяльності вчителів та учнів;
ü    більш ефективне управління пізнавальною діяльністю учнів;
ü    можливість прийняття більш виважених рішень, які стосуються підвищення результативності навчання;
ü    оперативний доступ до організаційної інформації стосовно діяльності освітнього закладу;
ü    економія як матеріальних, так і людських ресурсів;
ü    вільний час на вирішення важливих питань;
ü    скорочення обсягу рутинної роботи.

Використання ІКТ в управлінні школою є важливою складовою розвитку єдиного інформаційного освітнього простору навчального закладу. Без чіткої організації роботи адміністрації навчального закладу неможливо організувати управління всією системою в цілому. Забезпечення функціонування та управління простором вимагає створення системи, яка дозволяє:
ü    узагальнити інформаційні потоки;
ü    класифікувати всю інформацію;
ü    забезпечити доступ до центральних баз даних;
ü    забезпечити обмін інформацією.

Як показує практика, досить часто, при вирішенні задач управління, використовується табличний редактор Microsoft Excel, призначений для створення електронних таблиць і найбільшою перевагою є можливість досліджувати, аналізувати дані і виконувати обчислення. В школі заступником директора з навчально – виховної роботи напрацьовано певний досвід щодо використання редактора електронних таблиць MS Excel для проведення моніторингу якості освіти в загальноосвітньому навчальному закладі.
На сьогоднішній день вже накопичено певний досвід застосування  інформаційних та мережних технологій в організації навчально-виховного процесу, зокрема сервісів Інтернету, створених за технологією Веб 2.0.
Веб 2.0 – друге покоління мережевих сервісів Інтернету, яке дозволяє
користувачам спільно діяти – обмінюватися інформацією, зберігати посилання та мультимедійні документи, створювати та редагувати публікації, тобто відбувається налагодження соціальної взаємодії. Тому технології веб 2.0 ще називають соціальними сервісами Інтернету. До сервісів веб 2.0 відносять:
ü    блоги,
ü    wiki,
ü    засоби обміну фотографіями і в ідеофайлами,
ü    засоби збереження закладок,
ü    технології спільної роботи з документами,
ü    соціальні мережі та інші.

Отже, використання сервісів 2.0 відкриває широкі можливості і для оптимізації процесу управління навчальним закладом в умовах функціонування та розвитку інформаційного освітнього простору навчального закладу.
Серед вчителів, які активно використовують ІКТ у своїй педагогічній
діяльності, популярності набули сервіси Google.
Неможливо не відзначити, що інформатизація управлінської діяльності підвищує вимоги до професійної підготовки управлінців, особливо до рівня їх інформаційної компетентності. На жаль, під час підвищення кваліфікації приділяється увага тільки комп’ютерній грамотності, в той час як інформаційна компетентність – це не тільки знання комп’ютерних програм, але включає в себе і такі складові, як робота з інформацією в електронному вигляді, знання та вміння використовувати найефективніші методи пошуку та зберігання інформації, уміння працювати із зовнішнім інформаційним середовищем, уміння оптимально використовувати архіви інформації та ін. Тільки у разі забезпечення всіх цих складових процес інформатизації освіти буде ефективним.
Я вважаю, що використання ІКТ дозволить нам, як адміністрації школи, так і педагогічним працівникам, уникнути морального зносу колективу, вдихнути нове життя в традиційну методику уроку. Все це переконало нас, що інформаційно – комунікаційні технології це нова технологія управління, що впливає на всі сторони життя школи.
Без чіткої організації роботи центрального органу системи управління освітою неможливо організувати управління всією системою в цілому. Використання ІКТ в управлінні освітою є необхідною складовою організації управління школою.

Джерела та література:

1.    ДЕРЖАВНА ЦІЛЬОВА ПРОГРАМА впровадження у навчально - виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно -комунікаційних технологій "Сто відсотків" на період до 2015 року [Електронний ресурс] Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/494-2011-%D0%BF
2.    Калін іна Л. М. Інформаційне управління загальноосвітнім навчальним закладом: системи, процеси, технології: моногр. / Л. М. Калініна. – Київ: Інформатодор, 2008. – 472 с.
3.    Калініна Л. М. Система інформаційного забезпечення управління загальноосвітнім навчальним закладом: моногр. / Л. М. Калініна . – Київ – Херсон: Айлант, 2005.– 275с.
4.    Шиман О.І. Використання сучасних інформаційних технологій. Навчальний посібник. [2-ге вид., допов. і переробл.]. – Запоріжжя, «Просфіта», 2012. - 238 с.
5.    Маркова Є.С. Інформаційні технології навчання. Навчально – методичний посібник. – Запоріжжя, «Просвіта», 2012. – 121 с.

4 коментарі:

  1. У статті Вікторії Миколаївни широко розкрито використання програмних засобів в системі управлінні школою. Використання ІКТ дозволить адміністрації школи та педагогічним працівникам, уникнути морального зносу колективу, вдихнути нове життя в традиційну методику уроку. Все це переконує нас, що інформаційно – комунікаційні технології – це нова технологія управління, що впливає на всі сторони життя школи.

    ВідповістиВидалити
  2. Погоджуюсь з автором, що інформатизація управлінської діяльності підвищує вимоги до професійної підготовки управлінців, особливо до рівня їх інформаційної компетентності, додам іще, і зобов'язує постійно удосконалювати свої вміння.

    ВідповістиВидалити
  3. Погоджуюся з автором статті, що ефективне функціонування школи залежить від уміння адміністрації школи здійснювати оперативний аналіз ситуації, своєчасного її коригування та оптимального прийняття управлінського рішення. Впровадження в освіту інформаційно-комунікаційних технологій сприяє підвищенню її якості, а також удосконаленню організації освітнього закладу та управління ним.

    ВідповістиВидалити
  4. Не зовсім згодна з цитатою "«Перш ніж контролювати, навчи!» Власним прикладом - так, але не вчити. Навчитися чому-небудь новому і т.ін. - це воля і бажання самих педагогів.

    ВідповістиВидалити